Παρασκευή 21 Ιανουαρίου 2011

Επιμήκυνση χρέους, ή… σωτήρια πτώχευση;


Το σενάριο της επιμήκυνσης χρέους και προς τους ιδιώτες πιστωτές της χώρας, που πάσχιζε –χωρίς ιδιαίτερη επιτυχία- να διαψεύσει ο Γ. Παπακωνσταντίνου, επανέφερε χθες στη δημόσια συζήτηση ο Θ. Πάγκαλος. Την ίδια ώρα, αίσθηση έχουν προκαλέσει διεθνώς οι  προτάσεις του περιοδικού “Economist” για την ευρωπαϊκή κρίση χρέους για έξοδο της ευρωζώνης από την κρίση χρέους με «βαθύ κούρεμα» των ιδιωτών πιστωτών, που υπολογίζεται από το περιοδικό ότι στην περίπτωση της Ελλάδας θα πρέπει να φθάσει το 50%!
Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, μιλώντας χθες βράδυ στην εκπομπή «Νέοι Φάκελοι» του Αλέξη Παπαχελά (ΣΚΑΙ) επανέφερε στο προσκήνιο τις έντονες φήμες που είχαν δει το φως της δημοσιότητας στα τέλη του χρόνου, περί παρασκηνιακών συζητήσεων με τις ελληνικές τράπεζες και την ΕΚΤ, με μεσολαβητή τον Λουκά Παπαδήμο, για επιμήκυνση του χρέους προς τους ιδιώτες πιστωτές της χώρας. Απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με το αν η Ελλάδα μπορεί να αποφύγει την αναδιάρθρωση του χρέους, ο κ. Πάγκαλος τόνισε ότι οι υποχρεώσεις της Ελλάδας θα εκπληρωθούν στο ακέραιο, αφήνοντας όμως ανοικτό το ενδεχόμενο επιμήκυνσης της διάρκειας των δανείων από ιδιώτες πιστωτές, που αποτελεί μια «ήπια» μορφή αναδιάρθρωσης χρέους.
Σημειώνεται, ότι στις αρχές του μήνα το υπουργείο Οικονομικών είχε διαψεύσει σενάρια που είχαν δει το φως της δημοσιότητας για ανταλλαγή των ομολόγων που κατέχουν οι ιδιώτες πιστωτές της χώρας με νέα, μεγαλύτερης διάρκειας και χαμηλότερου επιτοκίου, ενώ χθες διέψευσε και τις πληροφορίες της εφημερίδας «Ισοτιμία» για σχεδιαζόμενη επιμήκυνση της διάρκειας των ομολόγων που κατέχουν οργανισμοί και ταμεία του ευρύτερου δημόσιου τομέα. Ο κ. Πάγκαλος με τις χθεσινές του δηλώσεις ουσιαστικά «αδειάζει» αυτές τις διαψεύσεις.
Σε ό,τι αφορά τις συζητήσεις για την επιμήκυνση της διάρκειας του δανείου των 110 δις. ευρώ, θα πρέπει να σημειωθεί ότι στη χθεσινή συνεδρίαση του Eurogroup η παρελκυστική στάση της Γερμανίας οδήγησε σε προσωρινό «πάγωμα» των διαπραγματεύσεων, ώστε το θέμα να εξετασθεί στη Σύνοδο Κορυφής στα τέλη Μαρτίου, στο πλαίσιο της συνολικής λύσης που εξετάζουν οι κυβερνήσεις της ευρωζώνης για την έξοδο από την κρίση χρέους. Τότε θα κριθεί και αν θα γίνει δεκτό το αίτημα της Ιρλανδίας, πίσω από την οποία στοιχίζεται και η Ελλάδα, για μια σημαντική μείωση του κόστους δανεισμού των υπερχρεωμένων χωρών από το μηχανισμό στήριξης.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η Γερμανία είναι πολύ πιθανό να αποδεχθεί προτάσεις της Κομισιόν και της ΕΚΤ για μείωση του κόστους χρηματοδότησης της Ιρλανδίας από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Οικονομικής Σταθερότητας (EFSF) κατά 200-250 μονάδες βάσης, που θα συμπαρασύρει και το κόστος δανεισμού της Ελλάδας από τον ειδικό μηχανισμό των κρατών της ευρωζώνης και του ΔΝΤ. Σε κάθε περίπτωση, όμως, η Γερμανία απαιτεί πριν από τις αποφάσεις για ευνοϊκές ρυθμίσεις της διάρκειας και του κόστους δανεισμού της Ελλάδας να καταθέσει η κυβέρνηση συγκεκριμένο πρόγραμμα με μέτρα για την περίοδο 2012-2014, με τα οποία θα «εγγυηθεί» η Αθήνα τη μείωση του ελλείμματος κατά 5% του ΑΕΠ επιπλέον.
Την ώρα που όλες οι συζητήσεις στην ευρωζώνη αποκλείουν εκ των προτέρων ένα «βαθύ κούρεμα» των πιστωτών του ιδιωτικού τομέα σε χώρες της ευρωζώνης, ο Economist ανοικτά προτείνει στην ευρωπαϊκή ηγεσία να ακολουθήσει ένα «σχέδιο Β» για την έξοδο από την κρίση χρέους, το οποίο θα περιλαμβάνει άμεσες και δραστικές αναδιαρθρώσεις χρέους των αφερέγγυων οικονομιών.
Όπως τονίζει το περιοδικό, που απηχεί εδώ και αιώνες τις θέσεις των οικονομικών κύκλων του Σίτι στο Λονδίνο, η στρατηγική της ευρωζώνης για την αναχαίτιση της κρίσης χρέους αποτυγχάνει. Με τις διασώσεις προβληματικών οικονομιών, το μερίδιο των επίσημων πιστωτών στα συνολικά χρέη συνεχώς αυξάνει, επισημαίνει ο Economist. Οι επίσημοι πιστωτές θα προστατευθούν σε περίπτωση αναδιάρθρωσης χρεών και, έτσι, όσο περνά ο καιρός, τόσο αυξάνουν οι πιθανότητες μεγάλων απωλειών για τους ιδιώτες πιστωτές, αφού μόνο αυτοί θα μπορούν να υποβληθούν σε «κούρεμα», ενώ η συνολική τους συμμετοχή στα χρέη θα μειώνεται.
Ο Economist προχωρά σε υπολογισμούς για τη φερεγγυότητα των ασθενέστερων οικονομιών και εκτιμά ότι η Ελλάδα θα έχει το 2015 χρέος ίσο με το 165% του ΑΕΠ και θα είναι η μοναδική χώρα που με βεβαιότητα δεν θα μπορεί να εξυπηρετήσει ομαλά τις υποχρεώσεις της. Αντί να περιμένουν οι πολιτικές ηγεσίες μέχρι τότε, για να προχωρήσουν στην αναγκαία ούτως ή άλλως αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους, που θα πρέπει να μειωθεί τουλάχιστον κατά 50% για να είναι βιώσιμη η εξυπηρέτησή του, ο Economist προτείνει να ληφθούν άμεσα αποφάσεις για την αναδιάρθρωση. Όσο περνά ο καιρός, το μερίδιο των ιδιωτών πιστωτών στο συνολικό χρέος της Ελλάδας θα μειώνεται και θα πρέπει όσοι μείνουν να υποβληθούν σε πολύ μεγαλύτερο «κούρεμα», τονίζει το περιοδικό, ενώ αντίθετα αν προχωρήσει γρήγορα η διαδικασία, οι απώλειες του ιδιωτικού τομέα θα είναι μικρότερες.
«Μια ελληνική χρεοκοπία θα ήταν η πρώτη ανεπτυγμένης χώρας από το 1948. Θα ήταν σοκαριστική, αλλά θα μπορούσε να προχωρήσει», εκτιμά ο Economist. «Οι αναδιαρθρώσεις χρέους σε φτωχότερες χώρες, από την Ουρουγουάη μέχρι το Μπελίζ, δίνουν ένα νομικό παράδειγμα για το πώς θα μπορούσε να γίνει. Πρώτον, το μεγαλύτερο μέρος των χρεών των περιφερειακών οικονομιών της ευρωζώνης έχει εκδοθεί με βάση την εθνική νομοθεσία, που ορισμένοι νομικοί λένε ότι θα μπορούσε να αλλάξει αναδρομικά για να προστεθούν ρήτρες δεσμευτικές για όλους τους πιστωτές, σε μια συμφωνία αποδεκτή από τη μεγάλη πλειοψηφία. Δεύτερον, η ΕΚΤ θα μπορούσε να ωθήσει τις εμπορικές τράπεζες να αποδεχθούν μια συμφωνία, απορρίπτοντας τα “παλαιά” ομόλογα ως εγγυήσεις δανεισμού. Οι νομικοί πιστεύουν, ότι η αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους θα μπορούσε να ολοκληρωθεί σε έξι μήνες. Στο τέλος αυτό θα πρέπει να γίνε. Καλό θα ήταν να μην καθυστερήσει», τονίζει το βρετανικό περιοδικό.

Πηγή Sofokleous 10

Το Ισραήλ αναγνώρισε την ελληνική ΑΟΖ πριν καν την ανακηρύξει η Ελλάδα!


Μπορεί η Ελλάδα να μην αναγνωρίζει την ΑΟΖ της, αλλά πρόλαβε και την αναγνώρισε το Ισραήλ! Στους χάρτες που έδωσε στην δημοσιότητα το Τελ Αβίβ αναγνωρίζεται 100% η ελληνική ΑΟΖ, η οποία συνεχίζεται με την ΑΟΖ της Κύπρου! Δηλαδή, αναγνωρίζεται (το έτσι ή αλλιώς γεγονός) ότι το Καστελόριζο επεπτείνει την ελληνική ΑΟΖ μέχρι το όριο της ΑΟΖ της Κύπρου.
Οι χάρτες δόθηκαν και στην ελληνική πολιτική ηγεσία, περιγράφοντας την πορεία που θα έχει ο αγωγός μεταφοράς φυσικού αερίου που θα παράγεται στο κοίτασμα Λεβιάθαν από την αμερικανική εταιρεία Νoble Εnergy Ltd στην Ευρώπη μέσω υποθαλάσσιου αγωγού που θα περνά από την Ελλάδα.
 Για να πραγματοποιηθεί αυτό ο αγωγός αυτός θα πρέπει να διασχίζει την θαλάσσια περιοχή που σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο αποτελεί μέρος της ελληνικής ΑΟΖ και πιο συγκεκριμένα του τμήματος της ΑΟΖ που η Ελλάδα διαθέτει στην θαλάσσια περιοχή της Αν. Μεσογείου χάρις την ύπαρξη του Καστελορίζου, της Ρώ και της Μεγίστης.
 Επομένως με την πρόταση τους αυτοί, οι Ισραηλινοί με σαφή τρόπο αναγνωρίζουν την ελληνική ΑΟΖ στην περιοχή και δίνουν στην Ελλάδα ένα ακόμα διαπραγματευτικό χαρτί υποστήριξης των ελληνικών θέσεων για το συγκεκριμένο θέμα. Πρακτικά δημιουργείται ένα πολύ ισχυρό ενεργειακό μπλοκ Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ, με τις ΗΠΑ να βάζουν την … εταιρεία εξόρυξης και εκμετάλλευσης!
Το ζητούμενο πια δεν είναι αν η Ελλάδα έχει κοινά συμφέροντα με χώρες της ευρύτερης γεωγραφικής περιφέρειας αλλά πως θα μπορούσε η ελληνική κυβέρνηση να αξιοποιήσεις τις ραγδαίες εξελίξεις στον τομέα της ενέργειας αφού στα τέλη Απριλίου οι Ισραηλινοί θα γνωρίζουν την ποσότητα του φυσικού αερίου στο κοίτασμα Λεβιάθαν και αν θα μπορούν να εκμεταλλευτούν αυτό το κοίτασμα.Συζήτηση για το θέμα είχαν χτές ο Έλληνας πρωθυπουργός με τον Ισραηλινό υπουργό Εξωτερικών Άβιγκτορ Λίμπερμαν.


Πηγή Sofokleous 10

Πρόωρες εκλογές για το νέο μνημόνιο ?????


Στα όρια της πολιτικής της αντοχής καλείται να φθάσει το προσεχές, κρίσιμο δίμηνο η κυβέρνηση, καθώς πιέζεται ασφυκτικά από την Γερμανία να παρουσιάσει στην τρόικα αναλυτικό σχέδιο πρόσθετων μέτρων σκληρής λιτότητας μέχρι και το 2014, με στόχο συνολικής εξοικονόμησης άνω των 12 δις. ευρώ. Η έγκριση αυτού του «πακέτου», που ουσιαστικά αποτελεί ένα νέο μνημόνιο, προβάλλεται από την Γερμανία ως αδιαπραγμάτευτος όρος, για να εγκριθεί τον Μάρτιο η επιμήκυνση του δανείου των 110 δις. ευρώ και η μείωση του κόστους δανεισμού.
Σύμφωνα με αξιόπιστες πληροφορίες του “S10”, ο Πρωθυπουργός κρατά το εκλογικό «χαρτί» στο… μανίκι, ως ύστατη διέξοδο διαφυγής από τις εκρηκτικές αντιδράσεις που αναμένεται να εκδηλωθούν το προσεχές δίμηνο, στην προσπάθεια της κυβέρνησης να ανταποκριθεί στα γερμανικά κελεύσματα για ακόμη αυστηρότερη δημοσιονομική πειθαρχία, ώστε να ανοίξει ο δρόμος για ευνοϊκότερη ρύθμιση των χρεών της χώρας στους επίσημους πιστωτές, η οποία θα αφήνει έστω και ελάχιστα περιθώρια ομαλής εξυπηρέτησης του χρέους μετά το 2013.
Κυβερνητικά στελέχη εκφράζουν έντονες ανησυχίες, ότι η ασφυκτική πίεση να περάσει σε μια δόση η διαπραγμάτευση για τα μέτρα λιτότητας της επόμενης τριετίας, που με τις αρχικές προβλέψεις του μνημονίου προγραμματιζόταν να προωθηθεί τμηματικά, είναι πιθανό να προκαλέσει ανεξέλεγκτες αντιδράσεις. Γίνεται μάλιστα λόγος ακόμη και για πιθανή «εξέγερση» της κοινοβουλευτικής ομάδας του ΠΑΣΟΚ, ενώ εξαιρετικά απειλητικές διαθέσεις δείχνει και η συνδικαλιστική ηγεσία της ΠΑΣΚΕ, όσο προχωρούν βαθύτερα τα μέτρα μείωσης των δαπανών στο δημόσιο τομέα.
Τις ανησυχίες αυτές αντανακλούν και οι χθεσινές δηλώσεις του υπουργού Οικονομικών από τις Βρυξέλλες. Ο Γ. Παπακωνσταντίνου αναφέρθηκε μεν στα θετικά σχόλια που απέσπασε από το Ecofin η ελληνική αντιπροσωπεία για το πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής, τόνισε όμως ότι στο εξής το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στον καθορισμό των μέτρων ύψους 12 δισ. ευρώ της τριετίας 2012-2014, για τα οποία θα ζητηθεί πολιτική  συναίνεση.
Στο ίδιο κλίμα προετοιμασίας για τις επόμενες πολιτικές «μάχες» του μνημονίου, ο τομεάρχης Οικονομικών της ΝΔ, Χρήστος Σταϊκούρας, τόνισε ότι «η αναβολή λήψης οριστικής απόφασης για την επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής του ελληνικού δανείου και η παραπομπή της στο πλαίσιο της συνολικής λύσης για την αντιμετώπιση του προβλήματος χρέους στην Ευρώπη εγείρει τεράστια ερωτηματικά και κυρίως το φόβο ότι η επιμήκυνση θα συνοδευτεί από σκληρότερα για τη χώρα μέτρα που δεν αντέχει ούτε η ελληνική οικονομία ούτε η ελληνική κοινωνία».
Στις συνεδριάσεις του Eurogroup και του Ecofin, όπως ομολογούν πλέον σε κατ’ ιδίαν συζητήσεις ακόμη και τα στελέχη της κυβέρνησης, ανατράπηκε από την Γερμανία ο αισιόδοξος προγραμματισμός του οικονομικού επιτελείου για την επιμήκυνση του χρέους:
n  Αρχικά, το σενάριο εργασίας που υπήρχε προέβλεπε, ότι οι αποφάσεις για την επιμήκυνση και, πιθανόν, τη μείωση του επιτοκίου δανεισμού θα λαμβάνονταν μέσα στον Ιανουάριο και θα αποτελούσαν ουσιαστικά την «ανταμοιβή» της κυβέρνησης για τις προσπάθειες οικονομικής εξυγίανσης που έχουν γίνει ως τώρα.
n  Όμως, η γερμανική διπλωματία, με επιδέξιους χειρισμούς, ανέτρεψε αυτές τις προβλέψεις. Έτσι, αντί η επιμήκυνση να αποτελεί «ανταμοιβή» για όσα ήδη έγιναν μετατρέπεται από το Βερολίνο σε «επιβράβευση» για όσα ΘΑ πρέπει να κάνει επιπλέον η κυβέρνηση μέσα στο επόμενο δίμηνο, παρουσιάζοντας από σήμερα μέτρα υψηλού πολιτικού κινδύνου, που με τον αρχικό προγραμματισμό επρόκειτο να προωθηθούν με δόσεις, ώστε να είναι και ευκολότερη η διαχείριση των αντιδράσεων.
Έτσι, η κυβέρνηση καλείται μέσα σε λίγες εβδομάδες να παρουσιάσει στην τρόικα και στην εξαιρετικά εχθρική ηγεσία της ΑΔΕΔΥ το νέο μισθολόγιο στο Δημόσιο, με το οποίο θα περικοπεί η μισθοδοσία των υπαλλήλων σε ετήσια βάση κατά 1 δις. ευρώ επιπλέον, παρότι ήδη έχουν γίνει μεγάλες περικοπές από το 2010. Η τρόικα θα πρέπει, επίσης, να εγκρίνει συγκεκριμένα σχέδια «τσεκουρώματος» λειτουργιών και οργανισμών του στενού και ευρύτερου δημόσιου τομέα, χωρίς να υπάρχει πλέον η εύκολη λύση απορρόφησης του πλεονάζοντος προσωπικού με μετατάξεις.
Επιπλέον, η κυβέρνηση είναι πολύ πιθανό ότι θα κληθεί να παρουσιάσει και νέο ασφαλιστικό νομοσχέδιο, καθώς όλα δείχνουν ότι η αναλογιστική μελέτη που ετοιμάζεται αυτή την περίοδο θα καταδείξει, ότι οι περικοπές που έγιναν το 2010 δεν είναι αρκετές για να καλυφθούν οι στόχοι που έχουν τεθεί από την τρόικα για τις συνταξιοδοτικές δαπάνες. Τέλος, η κυβέρνηση θα κληθεί να παρουσιάσει πλήρες σχέδιο αποκρατικοποιήσεων για την τριετία, το οποίο αναμένεται να προκαλέσει εκρηκτικές αντιδράσεις.
Για όλα αυτά τα… θανάσιμα μέτρα, η γερμανική κυβέρνηση πιέζει να ληφθούν σαφείς αποφάσεις που θα εγκριθούν από την τρόικα μέσα στο επόμενο δίμηνο, προειδοποιώντας ότι σε αντίθετη περίπτωση θα «στραβώσει» η διαπραγμάτευση για την επιμήκυνση. Αυτή η πίεση συνδέεται με τους φόβους του Βερολίνου, ότι η Αθήνα θα εμφανίσει έντονα συμπτώματα «μεταρρυθμιστικής κόπωσης», με ορατό τον κίνδυνο να «σκαλώσει» η εφαρμογή του σταθεροποιητικού προγράμματος, μετά την έγκριση της επιμήκυνσης, που είναι πιθανό να δώσει στην Ελλάδα «σήμα χαλάρωσης».
Άλλωστε, όπως έχει κατ’ επανάληψη τονίσει το “S10”, στην τρόικα ανησυχούν για τις πολιτικές αντοχές της κυβέρνησης, καθώς μάλιστα στην τελευταία διαπραγμάτευση αναθεώρησης του μνημονίου από τον Γ. Παπακωνσταντίνου καταγράφηκε μίνι εξέγερση της κοινοβουλευτικής ομάδας του κυβερνώντος κόμματος, με τους βουλευτές να ζητούν επιτακτικά όλες οι επόμενες αναθεωρήσεις να εγκριθούν από την Βουλή και όχι απλώς να τύχουν διαπραγμάτευσης από τον κ. Παπακωνσταντίνου, με απλή ενημέρωση των βουλευτών για τα αποτελέσματα.
Καθώς όλα τα συστατικά μιας εκρηκτικής πολιτικά περιόδου τοποθετούνται με μεγάλη ταχύτητα για να ολοκληρωθεί η προετοιμασία της γερμανικής συνταγής σκληρής λιτότητας, γίνονται όλο και πιο επίμονες οι πληροφορίες για σχεδιασμούς εκλογικού αιφνιδιασμού από το Μαξίμου. Άλλωστε, αυτός θα είναι και ο μόνος τρόπος για να ελεγχθούν οι αντιδράσεις και να συνεχισθεί η εφαρμογή του προγράμματος σταθεροποίησης. Υπό την προϋπόθεση βέβαια, ότι το κυβερνών κόμμα θα συνεχίσει να κυριαρχεί στις προτιμήσεις των ψηφοφόρων και δεν θα υπάρξει μια απρόβλεπτη, με τα σημερινά δεδομένα, πολιτική ανατροπή. Σε αυτή την περίπτωση, θα επανέλθουν στο προσκήνιο τα σενάρια σχηματισμού κυβέρνησης εθνικής ενότητας, τονίζουν πολιτικοί αναλυτές, αλλά είναι αμφίβολο πόσο θα μπορέσει μια οικονομία σε οριακή κατάσταση να αντέξει τέτοιες πολιτικές περιπέτειες…

Το πλήρες κείμενο του νέου επενδυτικού νόμου


Στα 3 δισ. ευρώ θα ανέλθουν οι διαθέσιμες φοροαπαλλαγές εάν κατά τον πρώτο χρόνο εφαρμογής του νέου Επενδυτικού Νόμου προκηρυχθούν επιχορηγήσεις συνολικού ύψους 1 δισ. ευρώ. Τα δάνεια του ΕΤΕΑΝ υπολογίζεται πως θα ανέλθουν στα 800 εκ. ευρώ, τα απλά τραπεζικά δάνεια υπολογίζεται ότι θα ξεπεράσουν τα 500 εκ. ευρώ και η κινητοποίηση ιδίων κεφαλαίων θα είναι τουλάχιστον 1,2 δισ. ευρώ σύμφωνα με το σενάριο του υπουργείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας. 
    Δόθηκε στη δημοσιότητα η αιτιολογική έκθεση και το σχέδιο νόμου «Ενίσχυση Ιδιωτικών Επενδύσεων για την Οικονομική Ανάπτυξη, την Επιχειρηματικότητα και την Περιφερειακή Συνοχή» και στα άρθρα του σχεδίου νόμου αναφέρεται αναλυτικά ότι το ποσό της ενίσχυσης της φορολογικής απαλλαγής διαμορφώνεται κατ' έτος με τους ακόλουθους περιορισμούς:
    Κατά το πρώτο έτος από την ολοκλήρωση και έναρξη παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης, η μέγιστη φορολογική απαλλαγή μπορεί να ανέρχεται μέχρι το ένα τρίτο (1/3) της κάλυψης του ποσοστού της αξίας της ενισχυόμενης επένδυσης ή της αξίας κτήσης του εξοπλισμού που αποκτάται με χρηματοδοτική μίσθωση.
    Κατά το δεύτερο έτος από την ολοκλήρωση και έναρξη παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης, η μέγιστη φορολογική απαλλαγή μπορεί να ανέρχεται μέχρι τα δύο τρίτα (2/3) της κάλυψης του ποσοστού της αξίας της ενισχυόμενης επένδυσης ή της αξίας κτήσης του εξοπλισμού που αποκτάται με χρηματοδοτική μίσθωση.
    Από το τρίτο έως και το όγδοο έτος για τις νεοϊδρυόμενες επιχειρήσεις και έως το έκτο έτος για τις υφιστάμενες επιχειρήσεις, από την ολοκλήρωση και έναρξη παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης, η μέγιστη φορολογική απαλλαγή μπορεί να ανέρχεται μέχρι το σύνολο του ποσοστού της αξίας της ενισχυόμενης επένδυσης ή της αξίας κτήσης του εξοπλισμού που αποκτάται με χρηματοδοτική μίσθωση.
    Νεοϊδρυόμενες επιχειρήσεις θεωρούνται, κατά το χρόνο υποβολής της αίτησης, οι υπό σύσταση και όσες δεν έχουν συμπληρώσει δύο έτη από τη σύστασή τους.
    Ειδικότερα, η φορολογική απαλλαγή αφορά στον φόρο εισοδήματος που βαρύνει τον φορέα, βάσει των φορολογητέων κερδών χρήσης, που δηλώνονται στις εμπρόθεσμες δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος, προκύπτουν από τα τηρούμενα βιβλία και εμφανίζονται στον ισολογισμό. Τα κέρδη αυτά προέρχονται από το σύνολο των δραστηριοτήτων του φορέα, είτε αυτές περιλαμβάνονται στις υπαγόμενες στον παρόντα νόμο δραστηριότητες, είτε όχι και ανεξάρτητα από την περιοχή εντός της Επικράτειας, στην οποία αυτές ασκούνται. Για τις επιχειρήσεις που τηρούν βιβλία Β' κατηγορίας του Κ.Β.Σ., η φορολογική απαλλαγή υπολογίζεται βάσει των φορολογητέων κερδών που δηλώνονται με την αρχική δήλωση.
    Για την έναρξη υπολογισμού της φορολογικής απαλλαγής χρησιμοποιούνται τα φορολογητέα κέρδη της διαχειριστικής περιόδου, μέσα στην οποία έγινε η ολοκλήρωση και έναρξη της παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης.
    Όταν ο εξοπλισμός αποκτάται με χρηματοδοτική μίσθωση, το φορολογικό όφελος υπολογίζεται επί του τμήματος της αξίας κτήσης του εξοπλισμού, το οποίο εμπεριέχεται στα μισθώματα που καταβλήθηκαν στην οικεία διαχειριστική περίοδο και με την προϋπόθεση ότι η επένδυση ή το πρόγραμμα ολοκληρώνεται εντός της αρχικής ή κατά παράταση προθεσμίας της απόφασης υπαγωγής και μετά τη λήξη της σύμβασης ο εξοπλισμός θα περιέρχεται στην κυριότητα της επιχείρησης.
    Το αποθεματικό της απαλλαγής εμφανίζεται σε ξεχωριστούς λογαριασμούς στα λογιστικά βιβλία της επιχείρησης.
    Οι φορείς που εφαρμόζουν την ενίσχυση της φορολογικής απαλλαγής υποχρεούνται στην τήρηση πρόσθετων βιβλίων, τα οποία ορίζονται από το Π.Δ. 186/1992 (ΦΕΚ 84/Α΄).
    Ο έλεγχος των επιχειρήσεις για τις ενισχύσεις αυτές διενεργείται από την αρμόδια υπηρεσία υπαγωγής.
    Τι ακριβώς προβλέπει το κάθε καθεστώς ενισχύσεων
    - H κατηγορία των σχεδίων Γενικής Επιχειρηματικότητας απευθύνεται σε υγιείς επιχειρήσεις κάθε είδους (πλην εκείνων που ρητά εξαιρούνται) σε όλη την επικράτεια. Προσφέρει ευνοϊκό φορολογικό καθεστώς μέσω φοροαπαλλαγών, που μπορεί να φτάσουν μέχρι το 100% του ανώτατου επιτρεπόμενου ύψους ενίσχυσης για κάθε επενδυτικό σχέδιο. Οι φοροαπαλλαγές μπορούν να συνδυαστούν με επιδοτούμενα δάνεια από το ΕΤΕΑΝ, μέχρι το ανώτατο ύψος των προβλεπόμενων ενισχύσεων.
    - Η κατηγορία των σχεδίων Τεχνολογικής Ανάπτυξης αφορά τον τεχνολογικό εκσυγχρονισμό των επιχειρήσεων με την εισαγωγή τεχνολογικών και οργανωτικών καινοτομιών. Στο καθεστώς αυτό παρέχεται συνδυαστικά επιχορήγηση και επιδότηση χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing) μέχρι το 80% του ανώτατου επιτρεπόμενου ύψους ενίσχυσης, ενώ το υπόλοιπο ποσοστό συμπληρώνεται με φοροαπαλλαγές και επιδοτούμενα δάνεια. Στην περίπτωση νέων επιχειρήσεων το ποσοστό της επιχορήγησης/επιδότησης χρηματοδοτικής μίσθωσης αυξάνεται κατά 10%.
    - Η κατηγορία των σχεδίων Περιφερειακής Συνοχής περιλαμβάνει επενδυτικά σχέδια που αντιμετωπίζουν τοπικές ανάγκες ή αξιοποιούν τοπικά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα με περιβαλλοντικά βιώσιμες τεχνολογικές εφαρμογές. Για την υπαγωγή στην κατηγορία αυτή τα κριτήρια της πράσινης ανάπτυξης παίζουν καθοριστικό ρόλο. Τα επενδυτικά σχέδια ενισχύονται με επιχορήγηση και επιδότηση χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing) μέχρι το 70% του ανώτατου επιτρεπόμενου ύψους ενίσχυσης, ενώ το υπόλοιπο ποσοστό συμπληρώνεται με φοροαπαλλαγές και επιδοτούμενα δάνεια. Στην περίπτωση νέων επιχειρήσεων το ποσοστό της επιχορήγησης/επιδότησης χρηματοδοτικής μίσθωσης αυξάνεται κατά 10%.
    - Η ειδική κατηγορία των σχεδίων της Επιχειρηματικότητας των Νέων αφορά επενδυτικά σχέδια για την ίδρυση και τη λειτουργία μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων, στο εταιρικό κεφάλαιο των οποίων συμμετέχουν με ποσοστό άνω του 50% φυσικά πρόσωπα μέχρι 40 ετών. Οι επιχειρήσεις αυτές έχουν μια ιδιαίτερα προνομιακή αντιμετώπιση. Για διάστημα πέντε ετών από την έναρξη της λειτουργίας τους δικαιούνται ποσοστό ενίσχυσης για το σύνολο ουσιαστικά των δαπανών τους, καθώς -σε αντίθεση με ό,τι ισχύει για όλες τις άλλες κατηγορίες επενδυτικών σχεδίων- θεωρούνται επιλέξιμες προς ενίσχυση και οι λειτουργικές τους δαπάνες. Η συνολική ενίσχυση μπορεί να φθάσει μέχρι του ποσού του 1 εκ. ευρώ συνολικά.
    - Η ειδική κατηγορία των Μεγάλων Επενδυτικών Σχεδίων αφορά επενδυτικά σχέδια ύψους τουλάχιστον 50 εκ. ευρώ. Στις επενδύσεις της κατηγορίας αυτής παρέχονται μεμονωμένα ή συνδυαστικά όλα τα είδη των ενισχύσεων, για το ύψος των οποίων προβλέπεται ότι:
    · για το τμήμα μέχρι 50 εκ. ευρώ παρέχεται το 100% του κατά περίπτωση ανώτατου ορίου περιφερειακής ενίσχυσης,
    · για το τμήμα που υπερβαίνει τα 50 εκατ. ευρώ μέχρι και 100 εκ. ευρώ παρέχεται το 30% του κατά περίπτωση ανώτατου ορίου περιφερειακής ενίσχυσης,
    · για το τμήμα που υπερβαίνει τα 100 εκ. ευρώ παρέχεται το 20% του κατά περίπτωση ανώτατου ορίου περιφερειακής ενίσχυσης.
    Επισημαίνεται ότι το ποσό των ενισχύσεων που χορηγούνται με τη μορφή επιχορήγησης ή και επιδότησης χρηματοδοτικής μίσθωσης δεν μπορεί να υπερβαίνει για κάθε επενδυτικό σχέδιο το 60% της συνολικής ενίσχυσης.
    - Η ειδική κατηγορία των Ολοκληρωμένων Πολυετών Επιχειρηματικών Σχεδίων αφορά επενδυτικά σχέδια υλοποίησης ολοκληρωμένων πολυετών (2-5 ετών επιχειρηματικών σχεδίων άνω των 2 εκ. ευρώ, που περιλαμβάνουν τον τεχνολογικό, διοικητικό, οργανωτικό και επιχειρησιακό εκσυγχρονισμό και ανάπτυξη των ενδιαφερόμενων επιχειρήσεων. Στην κατηγορία αυτή προβλέπονται φοροαπαλλαγές μέχρι το 100% του ανώτατου επιτρεπόμενου ύψους ενίσχυσης για κάθε επενδυτικό σχέδιο.
    - Η ειδική κατηγορία των σχεδίων Συνέργειας και Δικτύωσης αφορά επενδυτικά σχέδια που υποβάλλονται από σχήματα συνέργειας και δικτύωσης 10 τουλάχιστον επιχειρήσεων, υπό μορφή Κοινοπραξίας. Για τα ιδιαίτερα σύνθετα αυτά επενδυτικά σχέδια προβλέπεται η δυνατότητα παροχής κάθε είδους ενισχύσεων μετά από σχετική υπουργική απόφαση που θα καθορίζει κάθε φορά τις σχετικές λεπτομέρειες.
    Ποια είναι τα νέα κριτήρια επιλογής των επενδύσεων
    Τα κριτήρια του νέου νόμου είναι τα εξής:
    - Κριτήρια αξιολόγησης του επενδυτικού φορέα
    i. Χαρακτηριστικά του φορέα (νομική μορφή/αριθμός απασχολουμένων).
    ii. Εμπειρία των μετόχων και της διοίκησης (συμμετοχή των μετόχων και των στελεχών σε φορέα επιχειρηματικής δραστηριότητας).
    iii. Εμπειρία της εταιρείας (χρόνος ενεργού λειτουργίας στην αγορά).
    iv. Επαγγελματική εξειδίκευση του ανθρώπινου δυναμικού μετά την υλοποίηση της επένδυσης (τίτλοι επαγγελματικών προσόντων του ανθρώπινου  δυναμικού).
    v. Ιδία συμμετοχή στο ενισχυόμενο κόστος του επενδυτικού σχεδίου (ποσοστό ίδιας συμμετοχής).
    - Κριτήρια βιωσιμότητας και αποδοτικότητας του επενδυτικού σχεδίου.
    i. Χρηματοοικονομική ανάλυση της επένδυσης (εισροές - εκροές της επένδυσης, εσωτερικός συντελεστής απόδοσης).
    ii. Χρηματοοικονομική ανάλυση του φορέα (δείκτης ικανότητας αποπληρωμής δανείων, δείκτης κερδοφορίας και δείκτης αποτελεσματικότητας).
    iii. Προοπτικές κλάδου (ανερχόμενος, στάσιμος, φθίνων).
    - Κριτήρια τεχνολογικής ανάπτυξης
    i. Εφαρμογή προηγμένης τεχνολογίας και καινοτομία (δαπάνες για αγορά τεχνογνωσίας, για έρευνα και ανάπτυξη, για σχεδίαση προϊόντων και μάρκετινγκ, για συστήματα διασφάλισης ποιότητας και ελέγχου και δαπάνες για πιστοποίηση).
    ii. Ανάπτυξη νέων προϊόντων και νέων δραστηριοτήτων.
    iii. Εφαρμογή καθαρών τεχνολογιών και διαχείριση αποβλήτων.
    iv. Ύψος της προστιθέμενης αξίας.
    - Κριτήρια συμβολής της επένδυσης στην οικονομία και στην περιφερειακή ανάπτυξη
    i. Αύξηση της απασχόλησης και ιδίως δημιουργία νέων μόνιμων θέσεων εξαρτημένης εργασίας μετά την υλοποίηση της επένδυσης.
    ii. Περιοχή εγκατάστασης της επένδυσης.
    iii. Συμβολή της επένδυσης στην προστασία του περιβάλλοντος, στην εξοικονόμηση ενέργειας και φυσικών πόρων.
    iv. Ανταγωνιστικότητα των προϊόντων και υπηρεσιών σε διεθνές επίπεδο και ειδικότερα η εξαγωγική επίδοση της επιχείρησης.
    v. Ύψος του επενδυτικού σχεδίου.
    vi. Δημιουργία συνεργασιών - δικτύωσης (clusters).
    Πώς αντιμετωπίζει ο νέος Επενδυτικός Νόμος τις δυσλειτουργίες που παρατηρήθηκαν στα προηγούμενα επενδυτικά καθεστώτα
    Υπερτιμολογήσεις: με το νέο νόμο τίθεται πλαφόν στη συμμετοχή των παγίων, τα οποία υπήρξαν παραδοσιακά το προνομιακό πεδίο για την εμφάνιση υπερτιμολογημένων δαπανών, στο 40% του συνολικού ενισχυόμενου κόστους κάθε επιχειρηματικού σχεδίου.
    Μελέτες και αμοιβές συμβούλων: στο νέο νόμο προβλέπεται μείωση των δαπανών για μελέτες και αμοιβές συμβούλων για μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις στο 5% του κόστους του επενδυτικού σχεδίου, από 10% που ίσχυε μέχρι σήμερα. Ταυτόχρονα τίθεται ως ανώτατο όριο για τις συγκεκριμένες δαπάνες το ποσό των   50.000 ευρώ.Ευνοϊκές διατάξεις υπέρ συγκεκριμένων ομάδων: ο νέος νόμος δεν κάνει καμία παραχώρηση σε οποιαδήποτε ομάδα συμφερόντων. Όσο κι αν ψάξει κανείς δε θα βρει κρυφά προνόμια ή φωτογραφικές διατάξεις.
    Δυσλειτουργίες στη διαδικασία χορήγησης ενισχύσεων: ο νέος νόμος, πέρα από την εισαγωγή αντικειμενικών κριτηρίων, αδιάβλητων διαδικασιών και συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος για την ολοκλήρωση της αξιολόγησης, προβλέπει γενικότερη αναδιάρθρωση των δημόσιων υπηρεσιών που σχετίζονται με τη χορήγηση ενισχύσεων.

Πηγή Sofokleous 10

Γερμανικά σχέδια ελληνικής χρεοκοπίας!


Παρότι στην Αθήνα οι αρμόδιοι υπουργοί κάνουν κάθε δυνατή προσπάθεια να το διαψεύσουν, ενώ ο Πρωθυπουργός συνέστησε στα στελέχη της κυβέρνησης να μιλούν με μεγάλη προσοχή για το θέμα, στην Γερμανία συζητούν πλέον ανοικτά για τα σενάρια ελεγχόμενης χρεοκοπίας της Ελλάδας: ο νέος οικονομικός σύμβουλος της Μέρκελ δηλώνει ανοικτά σε τρεις γερμανικές εφημερίδες, ότι είναι αναπόφευκτη κάποια μορφή αναδιάρθρωσης του ελληνικού χρέους!
Ύστερα από το θόρυβο και τις καταιγιστικές διαψεύσεις που προκάλεσε χθεσινό δημοσίευμα της Die Zeit, το οποίο αναφερόταν σε σχέδια που συζητούνται στο Βερολίνο για επαναγορά μέρους του ελληνικού χρέους σε «χτυπημένες τιμές», μέσω δανείου με ευνοϊκούς όρους στην Ελλάδα από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Οικονομικής Σταθερότητας (EFSF), ακολούθησαν νέα, σοβαρά «χτυπήματα» από το Βερολίνο, που ακυρώνουν κάθε προσπάθεια της κυβέρνησης να δώσει τέλος στη σεναριολογία για την αναδιάρθρωση χρέους:
Το Reuters, σε τηλεγράφημα από τις Βρυξέλλες, τόνιζε ότι αξιωματούχοι του γερμανικού υπουργείου Οικονομικών μελετούν ήδη όλα τα σενάρια ελεγχόμενης χρεοκοπίας της Ελλάδας και εξετάζουν τις πιθανές επιπτώσεις καθενός στο τραπεζικό σύστημα της Γερμανίας και, ευρύτερα, της ευρωζώνης. «Άρχισαν να σκέφτονται το αδιανόητο», τόνιζε χαρακτηριστικά μία πηγή που επικαλείται το πρακτορείο. «Βρίσκονται σε διαδικασία εξέτασης σεναρίων. Το ένα από αυτά είναι η αναδιάρθρωση χρέους. Το ίδιο εξετάζουν και για την Ιρλανδία», ανέφερε άλλη πηγή στο ίδιο δημοσίευμα, χαρακτηρίζοντας οικονομικά αναγκαία την αναδιάρθρωση του χρέους.
Τα νερά ταράζει ακόμη περισσότερο, με δηλώσεις του σε τρεις γερμανικές εφημερίδες, που συνοπτικά παρουσιάσθηκαν από χθες στις ηλεκτρονικές τους εκδόσεις, ο νέος οικονομικός σύμβουλος της Άνγκελα Μέρκελ, Λαρς Φελντ. Ο Φελντ, που τοποθετήθηκε στο πενταμελές συμβούλιο «σοφών» της κυβέρνησης και πιάνει δουλειά από τον Μάρτιο, δήλωσε ότι είναι αναπόφευκτη κάποια μορφή αναδιάρθρωσης ή επιμήκυνσης του ελληνικού χρέους. «Δεν πιστεύω  ότι η Ελλάδα θα τα καταφέρει χωρίς μια περικοπή του χρέους. Και τότε θα χρειασθεί εγγυήσεις από την Γερμανία», δηλώνει ο Φελντ σε συνέντευξη που δημοσιεύεται σήμερα στην οικονομική εφημερίδα Handelsblatt. Στην Die Welt,  σε άλλη συνέντευξη που δημοσιεύεται σήμερα, ο Φελντ δηλώνει: «Δεν ξέρω κάποιον που πιστεύει ότι η Ελλάδα θα τα καταφέρει μόνη της».
Και τονίζει, ότι η γερμανική κυβέρνηση θα πρέπει να προσέξει, ώστε όποια λύση δοθεί για την Ελλάδα, με παροχή εγγυήσεων, να μην παραβιάζει το γερμανικό νόμο για το «φρένο στο χρέος», που προβλέπει ότι μέχρι το 2016 θα πρέπει η Γερμανία να μειώσει στο 0,35% του ΑΕΠ το διαρθρωτικό της έλλειμμα. «Μόνο αν ο υπουργός Οικονομικών σχεδιάσει από τώρα την τελική λύση και προχωρήσει στην αναγκαία εξοικονόμηση πόρων θα μπορέσει να αποφύγει τη σύγκρουση με το νόμο για το “φρένο στο χρέος”», δηλώνει ο Φελντ.
Στην τρίτη συνέντευξή του, που δημοσιεύεται στην Frankfurter Allgemeine σήμερα, ο Φελντ τονίζει, ότι η Ελλάδα και η Ιρλανδία θα χρειασθούν επιμήκυνση ή αναδιάρθρωση των χρεών τους και όχι μια μακροχρόνια διάσωση από τους μηχανισμούς της ευρωζώνης. Στην ίδια συνέντευξη, τονίζει επίσης ότι η αύξηση των κονδυλίων του EFSF θα έχει κόστη και κινδύνους για την Γερμανία και υπογραμμίζει ότι ήδη τα επιτόκια δανεισμού της Γερμανίας έχουν αυξηθεί. Μάλιστα, για την αύξηση των κονδυλίων του EFSF επισημαίνει ότι ίσως να χρειασθεί πανευρωπαϊκό δημοψήφισμα.
Στην κυβέρνηση υποδέχονται με φανερή αμηχανία το νέο κύκλο δημοσιευμάτων που άνοιξαν οι Γερμανοί, τα οποία αναμένεται να έχουν και πάλι σήμερα αποσταθεροποιητικές επιδράσεις στις αγορές, ωθώντας εκ νέου σε υψηλότερα ποσοστά το spread των δεκαετών ομολόγων. Όπως τονίζουν κυβερνητικά στελέχη, παρότι το θέμα της αναδιάρθρωσης ή επιμήκυνσης του χρέους βρίσκεται πλέον στην ημερήσια διάταξη των συζητήσεων, η κυβέρνηση παραμένει σταθερή στη γραμμή της, ότι κάτι τέτοιο ούτε συζητείται, ούτε σχεδιάζεται. Αυτό που κυρίως φοβούνται τα κυβερνητικά στελέχη είναι ότι τέτοιες συζητήσεις σήμερα μπορεί να προκαλέσουν νέα αναταραχή στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα, με σημαντικές εκροές καταθέσεων.

Σάββατο 1 Ιανουαρίου 2011

Μέσα στο 2011 η αναδιάρθρωση χρέους;

Δραματικά επιταχύνονται οι εξελίξεις στην κρίση χρέους της ευρωζώνης, ξεπερνώντας κατά πολύ τους «ράθυμους» ρυθμούς των σχεδιασμών από τις πολιτικές ηγεσίες, που θέλουν να μεταθέσουν μετά τον Ιούνιο του 2013 τις όλο και πιθανότερες αναδιαρθρώσεις χρεών στις ασθενείς περιφερειακές οικονομίες, με πρώτες την Ελλάδα και την Ιρλανδία. Οι κεντρικοί τραπεζίτες της Φραγκφούρτης βρίσκονται με το… όπλο παρά πόδα, καθώς διαπιστώνουν ότι η «υπόγεια» δυναμική «διάβρωσης» των τραπεζικών συστημάτων Ελλάδας και Ιρλανδίας ίσως απαιτήσει αποφάσεις για αναδιάρθρωση χρεών ακόμη και μέσα στο 2011.
Ο κεντρικός τραπεζίτης της Αυστρίας, Γιούαλντ Νοβότνι, που συνήθως λέει δημόσια όσα θα προκαλούσαν τρόμο αν ακούγονταν από το στόμα του Άξελ Βέμπερ της Μπούντεσμπανκ, προχώρησε χθες σε μια δήλωση, που δημοσιεύθηκε στην ιστοσελίδα της Κεντρικής Τράπεζας της Αυστρίας, η οποία αντανακλά με αρκετή σαφήνεια τις ανησυχίες του τραπεζικού «ιερατείου» της Φραγκφούρτης για απρόβλεπτη επιτάχυνση της κρίσης χρέους, με τρόπο που ακόμη και για την ΕΚΤ θα γίνει εξαιρετικά δύσκολη η διαχείρισή της.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση, τόνισε ο Αυστριακός τραπεζίτης, θα πρέπει να κινηθεί ταχύτερα για το «στήσιμο» του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας, δηλαδή να μην περιμένει μέχρι το 2013, ώστε να διαχειρισθεί με μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα τις προκλήσεις που δημιουργεί η κρίση χρέους σε ορισμένες χώρες. «Δεν μπορεί να αποκλεισθεί το ενδεχόμενο», ανέφερε χαρακτηριστικά, «ορισμένες χώρες της ευρωζώνης να αντιμετωπίσουν προκλήσεις».
«Η αναμόρφωση των κανόνων λειτουργίας της ευρωζώνης πρέπει να ολοκληρωθεί το συντομότερο δυνατό και σε αυτή να περιλαμβάνονται μέτρα για την αύξηση της αποτελεσματικότητας του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης, αλλά και η έναρξη λειτουργίας του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας πριν από το 2013, αν αυτό είναι δυνατό», τονίζει χαρακτηριστικά ο Νοβότνι.
Ο αναλυτής των «Financial Times Deutschland» Κρίστιαν Κίρχνερ δημοσίευε χθες, σχεδόν ταυτόχρονα με τη δημοσίευση της δήλωσης του Νοβότνι, ένα σχόλιο απρόσμενα θετικό στην προοπτική αναδιάρθρωσης του ελληνικού χρέους. «Οι επενδυτές έμαθαν πια να αποδέχονται στωικά κακές ειδήσεις και φαίνεται ότι θεωρούν αναμενόμενη μια κίνηση αναδιάρθρωσης του ελληνικού χρέους», επισήμανε ο Κίρχνερ, τονίζοντας ότι η αναδιάρθρωση δεν αποτελεί πλέον σενάριο τρόμου για τις αγορές.
«Το μόνο ερώτημα», ανέφερε στο πιο «λεπτό» σημείο του σχολίου του ο Γερμανός αναλυτής,  «είναι ποια είναι χρονικά η καλύτερη στιγμή ανακοίνωσης της αναδιάρθρωσης; Οι πολιτικές ηγεσίες θέλουν να περιμένουν μέχρι το 2012. Η Ελλάδα θα πρέπει πρώτα να επιδείξει πρόοδο. Ίσως όμως η αναδιάρθρωση να γίνει και το 2011, μια ημερομηνία που πιθανόν να είναι και επιθυμητή. Ο λόγος είναι απλός: Τα τριετή ομόλογα του ελληνικού Δημοσίου έχουν ήδη επιτόκιο 14%. Τι θα πρέπει να προσφέρει η Ελλάδα στους επενδυτές όταν τα ομόλογα προς πώληση θα αναγράφουν στην ετικέτα  “υψηλό ρίσκο αναδιάρθρωσης”»;
Πέρα από αυτούς τους προβληματισμούς, αυτό που ανησυχεί έντονα την ΕΚΤ και ενδέχεται να επιταχύνει δραματικά τις εξελίξεις προς τις αναδιαρθρώσεις χρέους είναι η ενδεχόμενη αδυναμία της ίδιας της κεντρικής τράπεζας και των κυβερνήσεων Ελλάδας και Ιρλανδίας, των δύο χωρών που θεωρητικά έχουν ήδη «διασωθεί», να κρατήσουν σταθερά τα τραπεζικά τους συστήματα, σε ένα περιβάλλον έντονης κρίσης ρευστότητας και σοβαρών προβλημάτων φερεγγυότητας:
Στην Ιρλανδία, όπου δημοσιοποιήθηκαν χθες από την τοπική κεντρική τράπεζα τα τελευταία στοιχεία για τις καταθέσεις και το δανεισμό των τραπεζών από την ΕΚΤ, φαίνεται όλο και πιο καθαρά, ότι το τραπεζικό σύστημα αντιμετωπίζει συνθήκες που αγγίζουν τα όρια του πανικού καταθετών. Ο ετήσιος ρυθμός μείωσης καταθέσεων από νοικοκυριά έφθασε το 4,5% τον Νοέμβριο και από τις επιχείρησης άγγιξε το 15%, ενώ η ΕΚΤ υποχρεώθηκε να ανεβάσει πάνω από τα 138 δις. ευρώ το δανεισμό των τοπικών τραπεζών. Στο ποσό αυτό πρέπει να προστεθούν άλλα 45 δις. ευρώ που χορήγησε ξεχωριστά στις τράπεζες η Τράπεζα της Ιρλανδίας. Δηλαδή, αυτή τη στιγμή το ιρλανδικό τραπεζικό σύστημα κρατιέται στη ζωή με ένα θηριώδες ποσό δανεισμού από κεντρικές τράπεζες, συνολικού ύψους 183 δις. ευρώ, το οποίο είναι κατά πολύ υψηλότερο από το ΑΕΠ της χώρας και αποτελεί ωρολογιακή βόμβα στα θεμέλια του ισολογισμού της ΕΚΤ, που δεν είναι τυχαίο ότι πρόσφατα αποφάσισε διπλασιασμό των κεφαλαίων της.
Στην Ελλάδα, οι τράπεζες ήδη έχουν λάβει εγγυήσεις δανεισμού από το Δημόσιο ύψους 55 δις. ευρώ και μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2011 αντιμετωπίζουν μια «βροχή» υποβαθμίσεων του Δημοσίου και του τραπεζικού συστήματος από τους οίκους αξιολόγησης, που θα εντείνει ακόμη περισσότερο τις πιέσεις στη ρευστότητα, υποχρεώνοντας πιθανότατα το υπουργείο Οικονομικών να αποδεσμεύσει ένα ακόμη «πακέτο» εγγυήσεων, ύψους 15-20 δις. ευρώ. Το μεγάλο κύμα φυγής καταθέσεων που καταγράφηκε τους προηγούμενους μήνες έχει μεν ανακοπεί, αλλά οι εκροές συνεχίζονται και τίποτα δεν αποκλείει μια επιτάχυνσή τους με επικίνδυνες συνέπειες τους επόμενους μήνες. Είναι προφανές, ότι και σε αυτή την περίπτωση, το σχήμα «κρατικές εγγυήσεις – δανεισμός από την ΕΚΤ» αρχίζει να εξαντλεί τα όριά του, όχι μόνο γιατί η κεντρική τράπεζα δεν μπορεί πλέον να δανείζει άλλο τις ελληνικές τράπεζες με «τοξικά» καλύμματα, αλλά και επειδή το ύψος των εγγυήσεων από το –μισοχρεοκοπημένο- Ελληνικό Δημόσιο φθάνει σε επικίνδυνα επίπεδα.
Όταν ακόμη και σε χώρες που θεωρητικά βρίσκονται κάτω από την «ομπρέλα» προστασίας διεθνούς μηχανισμού στήριξης, τα τραπεζικά συστήματα βρίσκονται πολύ κοντά στα όρια της αντοχής τους, χωρίς να υπάρχουν σοβαρά περιθώρια πρόσθετης χρηματοδότησης από την κεντρική τράπεζα –η οποία, ας μην ξεχνάμε, επιμένει στην ανάγκη να μην τυπώσει χρήμα-, τότε έρχονται όλο και πιο κοντά οι συζητήσεις για ριζικές λύσεις, δηλαδή για αναδιάρθρωση χρέους. Μένει να φανεί, αν αυτό το σενάριο θα χρειασθεί να επιβεβαιωθεί μέσα στο 2011, πολύ νωρίτερα από όσο θα ήθελαν οι πολιτικές ηγεσίες της ευρωζώνης…

Πηγή
Sofokleous 10

«Τύπωσε» φρέσκα ευρώ κατά λάθος η ΕΚΤ!

Πάνω από 13 δις. είναι τα ευρώ της πρόσθετης ρευστότητας που τύπωσε… κατά λάθος η ΕΚΤ, στην πρώτη σοβαρή αστοχία του προγράμματος ενίσχυσης των περιφερειακών αγορών ομολόγων της ευρωζώνης (Ελλάδα, Ιρλανδία, Πορτογαλία). Αν δεν πρόκειται για ένα συγκυριακό «βραχυκύκλωμα» της νομισματικής πολιτικής της Φραγκφούρτης, αναλυτές τονίζουν ότι θα αρχίσουν να εξαντλούνται τα όρια υποστήριξης των «τοξικών» ομολόγων της ευρωζώνης από την ΕΚΤ και θα χρειασθούν νέα μέτρα για την αντιμετώπιση της κρίσης χρέους που κλονίζει το ευρώ.
Οι τραπεζίτες της Φραγκφούρτης κατ’ επανάληψη έχουν τονίσει, ιδιαίτερα μετά την απόφαση του περασμένου Μαΐου για αγορές ομολόγων της περιφέρειας του ευρώ, ότι δεν ασκούν πολιτική «ποσοτικής χαλάρωσης», όμοια με αυτή που ασκείται από την Fed στην άλλη όχθη του Ατλαντικού. Οι Αμερικανοί τραπεζίτες δεν διστάζουν να θέσουν σε κυκλοφορία τεράστιες ποσότητες νέων «εικονικών» δολαρίων για να αγοράσουν ομόλογα και άλλα στοιχεία ενεργητικού του τραπεζικού συστήματος και κατηγορούνται από αρκετούς αναλυτές ότι έχουν φέρει τη νομισματική πολιτική σε επικίνδυνα όρια, ουσιαστικά τυπώνοντας συνεχώς νέο χρήμα για να χρηματοδοτηθεί χρέος.
Σε αντίθεση με αυτή την πρακτική, που προκαλεί… αλλεργία, ιδιαίτερα στους Γερμανούς τραπεζίτες (γνωστό είναι, άλλωστε, ότι το πρόγραμμα αγοράς ομολόγων της ΕΚΤ εγκρίθηκε παρά τη διαφωνία του διοικητή της Μπούντεσμπανκ, Άξελ Βέμπερ), η ΕΚΤ έχει ξεκαθαρίσει εξαρχής ότι για κάθε αγορά ομολόγου περιφερειακής χώρας της ευρωζώνης θα αποσύρει αντίστοιχης αξίας ρευστότητα από το τραπεζικό σύστημα, ώστε το τελικό αποτέλεσμα να είναι ουδέτερο. Δηλαδή, να μην τεθεί ζήτημα νομισματικής χρηματοδότησης χρέους, ή πιο απλά εκτύπωσης πληθωριστικών ευρώ.
Η ΕΚΤ είχε ακολουθήσει ως τώρα με συνέπεια αυτή την πρακτική, απορροφώντας κάθε εβδομάδα καταθέσεις από τις εμπορικές τράπεζες της ευρωζώνης ίσες κάθε φορά με την αξία των ομολόγων περιφερειακών οικονομικών που είχε στο χαρτοφυλάκιό της. Χθες, όμως, καταγράφηκε η πρώτη αστοχία αυτής της πολιτικής και η ΕΚΤ θα μπορούσε να θεωρηθεί ότι τύπωσε κατά λάθος περισσότερα από 13 δις. ευρώ:
1   Στη καθιερωμένη εβδομαδιαία δημοπρασία αποδοχής καταθέσεων, η ΕΚΤ θα έπρεπε κανονικά να συγκεντρώσει 73,5 δις. ευρώ από τις τράπεζες, δηλαδή ποσό ίσο με την αξία των ομολόγων της Ελλάδας, της Ιρλανδίας και της Πορτογαλίας που έχει πλέον στο χαρτοφυλάκιό της. Σημειωτέον, ότι την προηγούμενη εβδομάδα η ΕΚΤ σχεδόν διπλασίασε τις αγορές ομολόγων, που ξεπέρασαν τα 1,1 δις. ευρώ.
2  Αντί του ποσού αυτού, όμως, οι τράπεζες δέσμευσαν καταθέσεις που υπερέβησαν ελαφρώς τα 60 δις. ευρώ, αφήνοντας έτσι στο διατραπεζικό σύστημα για μια εβδομάδα «φρέσκια» υπερβάλλουσα ρευστότητα άνω των 13 δις. ευρώ. Μάλιστα, καταγράφηκε μειωμένη συμμετοχή τραπεζών στη δημοπρασία (από 44 έπεσαν στις 40 οι τράπεζες που πρόσφεραν καταθέσεις στην ΕΚΤ), ενώ η κεντρική τράπεζα υποχρεώθηκε να αυξήσει το επιτόκιο αποδοχής καταθέσεων σημαντικά (από 42 σε 66 μονάδες βάσης) και παρά ταύτα συγκέντρωσε πολύ χαμηλότερο ποσό από το στόχο.
3  Αναλυτές τονίζουν, ότι είναι πιθανό αυτή η απροθυμία των τραπεζών να επιστρέψουν στην ΕΚΤ την πρόσθετη ρευστότητα που πρόσφερε στο σύστημα με αγορές ομολόγων να σχετίζεται με τις συγκυριακά αυξημένες ανάγκες ρευστότητας του συστήματος στο τέλος του έτους. Όμως, αν οι δυσκολίες απορρόφησης της πρόσθετης ρευστότητας συνεχισθούν και τις επόμενες εβδομάδες, αυτό θα σημαίνει ότι στενεύουν τα περιθώρια για την ΕΚΤ να συνεχίσει τις αγορές περιφερειακών ομολόγων της ευρωζώνης, χωρίς να τυπώνει «φρέσκο» χρήμα, ακολουθώντας ουσιαστικά κατά πόδας την Fed σε μια πολιτική «ποσοτικής χαλάρωσης», που θα προκαλούσε εξέγερση της «γερμανικής πτέρυγας» της ΕΚΤ.
Οι τελευταίες εξελίξεις δεν είναι καθόλου άσχετες με την σφοδρή αντίδραση που είχε εκδηλώσει ο Ζαν Κλωντ Τρισέ τον Οκτώβριο, όταν πληροφορήθηκε το σχέδιο Γαλλίας και Γερμανίας για μόνιμο μηχανισμό στήριξης, που θα συνδυασθεί με ελεγχόμενες χρεοκοπίες στην ευρωζώνη. Όπως αποκάλυψε χθες η Wall Street Journal, στη συνεδρίαση του Eurogroup στις 18 Οκτωβρίου στο Λουξεμβούργο, ότι οι προτάσεις της Γερμανίας και της Γαλλίας για το νέο μηχανισμό σταθερότητας θα κλονίσουν το ευρώ. «Θα καταστρέψετε το ευρώ», φέρεται να είπε ο κ. Τρισέ στη γαλλική αντιπροσωπεία στο Ecofin, όταν έλαβε από τον υφυπουργό Οικονομικών της Γερμανίας Γιούργκεν Ασμούσεν το κείμενο της συμφωνίας που είχαν κάνει την ίδια ημέρα στην πόλη Ντοβίλ η γερμανίδα Καγκελάριος Άνγκελα Μέρκελ και ο Γάλλος Πρόεδρος Νικολά Σαρκοζί.
Ο  νέος μηχανισμός σταθερότητας, που τελικά εγκρίθηκε στη Σύνοδο Κορυφής της 17ης Δεκεμβρίου, θα υποχρεώσει και οι ιδιώτες επενδυτές να αναλάβουν μέρος του κόστους ενδεχόμενης αναδιάρθρωσης χρεών στην ευρωζώνη και αυτό, κατά την εκτίμηση του Τρισέ, θα κλόνιζε τις αγορές ομολόγων και θα προκαλούσε μαζική φυγή κεφαλαίων από τα «επικίνδυνα» ομόλογα της περιφέρειας. Στην εκτίμηση αυτή ο Τρισέ δικαιώθηκε, αφού λίγο αργότερα η Ιρλανδία οδηγήθηκε σε διάσωση, ενώ τα spread στην περιφέρεια της ευρωζώνης έχουν εκτιναχθεί και πάλι στα ύψη.
Όσο τα γαλλογερμανικά σχέδια χωρίζουν σε δύο ταχύτητες τις αγορές ομολόγων της ευρωζώνης, τόσο περισσότερο στην ΕΚΤ ανησυχούν, ότι στο τέλος θα μείνουν οι μόνοι αγοραστές ομολόγων των ασθενέστερων οικονομιών, αφού τα ιδιωτικά κεφάλαια θα δηλώσουν άρνηση να εκτεθούν σε κίνδυνο «κουρέματος». Όμως, οι χθεσινές εξελίξεις στη δημοπρασία αποδοχής καταθέσεων δείχνουν ότι ούτε η ΕΚΤ έχει απεριόριστα περιθώρια να αγοράζει ομόλογα, χωρίς να διολισθήσει στην πρακτική της εκτύπωσης «φρέσκου» χρήματος, όπως η Fed, χωρίς δηλαδή να απομακρυνθεί πλήρως από τις καταστατικές της αρχές.
Όλα αυτά συνηγορούν στην ανάγκη να δώσουν το συντομότερο νέες λύσεις στην κρίση χρέους οι πολιτικές ηγεσίες της ευρωζώνης (έκδοση ευρωομολόγων, αύξηση των κονδυλίων του προσωρινού μηχανισμού στήριξης), καθώς η ΕΚΤ είναι σίγουρο ότι θα κάνει πολλά για να διασώσει το ευρώ, όχι όμως και να «βάλει μπροστά» τις πρέσες για να χρηματοδοτήσει χρέη με πληθωριστικό χρήμα…


Πηγή
Sofokleous 10

Πως (θα) μας κλέβουν στα καύσιμα!

Την ώρα που η κυβέρνηση στήνει τηλεοπτικά θεάματα για τα σκληρά μέτρα που θα ληφθούν κατά των πρατηριούχων με «πειραγμένες» αντλίες, τα ίδια τα συναρμόδια υπουργεία προωθούν την εγκατάσταση ηλεκτρονικών συστημάτων σε όλα τα πρατήρια, που νομιμοποιούν την κλοπή δεκάδων εκατομμυρίων λίτρων καυσίμου κάθε χρόνο από τους καταναλωτές!
Ο υφυπουργός Περιφερειακής Ανάπτυξης, Ντ. Ρόβλιας, μαζί με τον γ.γ. του υπουργείου, Στ. Κομνηνό, έστησαν ένα ευχάριστο show για το τηλεοπτικό κοινό, εκθέτοντας στις κάμερες περίπλοκα ηλεκτρονικά συστήματα, με τα οποία αλλοιώνουν ορισμένοι λωποδύτες πρατηριούχοι τις ενδείξεις των αντλιών, για να «ξαφρίζουν» τους καταναλωτές με ελλειμματικές παραδόσεις καυσίμων. Και προανήγγειλαν λουκέτα στα πρατήρια αυτά, βαριά πρόστιμα και ποινές φυλάκισης μέχρι 5 χρόνια, με διάταξη που θα φέρουν το συντομότερο στη Βουλή.
Πίσω από αυτό το show, με το «ξαναζεσταμένο» για τους γνωρίζοντες «φαγητό» (πρατήρια με τέτοια συστήματα είχαν εντοπισθεί και πριν αρκετούς μήνες, ενώ και τότε, όπως σήμερα, είχαν γίνει εξαγγελίες αυστηρότερης αντιμετώπισης με νέο νόμο), κρύβεται μια πραγματική επιχείρηση νόμιμης καταλήστευσης των καταναλωτών, που επιχειρείται να συγκαλυφθεί με επικοινωνιακά πυροτεχνήματα:

  • Στις 21 Δεκεμβρίου δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως η Κοινή Υπουργική Απόφαση, με την οποία καθορίζονται οι προδιαγραφές των συστημάτων παρακολούθησης εισροών-εκροών σε όλα τα πρατήρια. Μεγαλύτεροι υπέρμαχοι της εγκατάστασης αυτών των συστημάτων, που προωθείται στο όνομα της πάταξης του λαθρεμπορίου, είναι οι ίδιες οι συνδικαλιστικές ενώσεις των βενζινοπωλών, που εμφανίζονται περιέργως πρόθυμες να επιβαρυνθούν τα μέλη τους με μεγάλα κόστη εγκατάστασης και συντήρησης αυτών των συστημάτων  για να μη χάνει έσοδα το κράτος –τέτοια διάθεση φιλοπατρίας και αφιλοκερδούς προσφοράς στο κοινωνικό σύνολο είναι μάλλον σπάνια για εκπροσώπους συντεχνιών στην Ελλάδα.
  • Μια βαθύτερη ματιά στο θέμα αποκαλύπτει ότι οι βενζινοπώλες έχουν έναν παραπάνω λόγο να ενδιαφέρονται για την εγκατάσταση των συστημάτων, πέραν της φιλοπατρίας τους: με τα νέα συστήματα, θα μπορούν άφοβα να πουλάνε στους πελάτες τους «φουσκωμένα» καύσιμα από θερμοκρασιακές διαστολές και να τους χρεώνουν για μεγαλύτερες ποσότητες από αυτές που πραγματικά φθάνουν στα ντεπόζιτα.
  • Το πρόβλημα αυτό είναι γνωστό παγκοσμίως και στα άλλα στάδια της αγοράς καυσίμων έχει αντιμετωπισθεί με το διεθνώς δόκιμο τρόπο: όταν τα διυλιστήρια πουλάνε καύσιμα στις εταιρείες εμπορίας και αυτές με τη σειρά τους στους πρατηριούχους, γίνεται με ειδικά ηλεκτρονικά συστήματα αναγωγή στη θερμοκρασία των 15 βαθμών Κελσίου. Έτσι, στα δύο πρώτα στάδια της αγοράς υπάρχει ένα σταθερό σημείο αναφοράς και αποφεύγονται φαινόμενα ελλειμματικών ή πλεονασματικών (σε θερμοκρασίες κάτω των 15 βαθμών) παραδόσεων.
  •  Όμως, στη λιανική πώληση καυσίμου από τους βενζινοπώλες η μέτρηση της ποσότητας γίνεται με βάση τον όγκο (σε λίτρα), χωρίς αναγωγή σε θερμοκρασία 15 βαθμών, με συνέπεια, επειδή μεγάλο μέρος των παραδόσεων γίνεται τους θερμούς μήνες του έτους, οι καταναλωτές να χάνουν πολλές δεκάδες εκατομμύρια λίτρα, η αξία των οποίων επαυξάνει τα περιθώρια κέρδους των βενζινοπωλών!
  • Το νέο ηλεκτρονικό σύστημα που θα εγκατασταθεί στα πρατήρια λύνει οριστικά αυτό το πρόβλημα, υπέρ των βενζινοπωλών, όμως, και όχι υπέρ των καταναλωτών: ενώ το σύστημα, σύμφωνα με τις δημοσιευμένες προδιαγραφές του, θα μπορεί να υπολογίζει τις ποσότητες που παραδίδονται με αναγωγή στους 15 βαθμούς Κελσίου, δεν προβλέπεται να γίνεται διόρθωση της αξίας του καυσίμου στον τελικό καταναλωτή. Έτσι, με τις διαστολές των καυσίμων, οι πρατηριούχοι θα συνεχίσουν το… γλέντι των «λειψών» παραδόσεων, οι καταναλωτές θα πληρώνουν για καύσιμα που δεν παίρνουν και οι βενζινοπώλες να πληρώνονται για καύσιμα που δεν πουλάνε, έχοντας πλέον την «ευλογία» του νομοθέτη και την «ηλεκτρονική προστασία» των νέων συστημάτων, για να μην κινδυνεύουν να χαρακτηρισθούν ως λαθρέμποροι.
Είναι ενδιαφέρον, ότι το πρόβλημα της νόμιμης καταλήστευσης του καταναλωτή με το νέο σύστημα παρακολούθησης εισροών-εκροών είχε επισημανθεί και στη Βουλή, πριν από μερικές ημέρες, από βουλευτή του ΠΑΣΟΚ (τον κ. Θ. Οικονόμου), ο οποίος κατέθεσε σχετική ερώτηση προς τους συναρμόδιους υπουργούς. Άγνωστο είναι αν πρόλαβαν να απαντήσουν οι συναρμόδιοι υπουργοί στα καίρια ερωτήματα του βουλευτή, βέβαιο είναι όμως ότι τέσσερις ημέρες πριν τα Χριστούγεννα έσπευσαν να δημοσιεύσουν στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως την Κοινή Υπουργική Απόφαση, χωρίς την παραμικρή αλλαγή για την προστασία των καταναλωτών –φαίνεται ότι η κυβέρνηση πλέον νομοθετεί για την προστασία του συμπαθούς κλάδου των βενζινοπωλών, αδιαφορώντας για τους καταναλωτές.
Η Κοινή Υπουργική Απόφαση, που υπογράφεται από τον κ. Ρόβλια και το συναρμόδιο υφυπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, κ. Δ. Ρέππα, έγινε λίγες ημέρες αργότερα προσπάθεια να «κρυφτεί» πίσω από εντυπωσιακές ανακοινώσεις για την προστασία των καταναλωτών από απατεώνες με «πειραγμένες» αντλίες. Αδιευκρίνιστο παραμένει ποιος θα προστατεύσει τους καταναλωτές από… τους νομοθέτες.

Πηγή 
Sofokleous 10